Friday, January 6, 2012

Well, not really.: Author

Well, not really.: Author: Name: Hik Age: 75 Gender: ? Not a normal human being, but nothing special. Enjoys music, pastries and good laughs. Possesses no life w...

Sunday, January 9, 2011

Flashing Custom ROMs and Recover "almost bricked"/ looping phone

Guide to Flashing Custom ROMS.

1. Flashing ROM from Phantom ( come in NB0 format )
Just download and install SUT LR from here ( Software Update Tool )

2.Then connect ur phone and make sure all its driver installed. (need connection to internet to complete driver installation.. (Windows 7 64bit )

3. Start ur phone in DOWNLOAD MODE..
(Download Mode: Hang Up + Vol Up + Power)

4. Start SUT from ur PC, then choose .nb0 file from where u put it.. :)
start flashing.. ( choose clear data if 1st time try, got problem )

In case still got error, just follow guide to recover back to stock 2.1 ROM below
Happy Flashing and lets Spread the Words..


WARNING!!! .. pls restore ur Spice to stock ROM before proceed!!!
(this only for flashing ROM in .zip format )
1. download z4root, copy to ur SD Card, install then root n reboot
2. download clockwork rom manager,copy to ur SD Card  and install Flash ClockWork Recovery
3. partition SD card (for Swap n Apps2sd ) (this will erase all ur data pls make BACKUP to PC )
   can use 256MB/ 512MB for EXT and 64MB for swap
4. download ur custom ROM and put into SD card.
5. open ROM Manager and choose Install ROM from SD Card.
  ( choose backup ROM and Wipe Data/ Cache )
6. download Google Apps, copy to ur FORMATTED SD card,
    turn off Handphone, start in recovery mode, (Recovery Mode: Vol Up + Camera + Power)
    choose install form zip, find that Google Apps file,
    wait couple of second, it will reboot itself..
    Reboot u will be greeting by all new splash screen..

7. In case u wanna turn back to stock ROM, just open clockwork, choose restore from Backup
    and voila u're back to stock again.

UPDATED: so far the best ROM for me is Phantom King Rev2..
so just get it guys..

GUD Luck..

!! Do At Ur Own Risk !!

i think thats it..

Resource : A Must Have Tools

A: Software Update Tool
(choose nb0 file from B ) below

B: ROM for stok SPICE Mi300 INDIA..

after installation complete, dont close that SUT yet
C:\Program Files (x86)\Software Update Tool Setup
take that nb0 and save at other place..
(somewhere safe) coz when u close that SUT, it wil delete that nb0

C: z4root ..easiest ROOT of them all (just copy to ur SD n install from there )

D: Clockwork ROM Manager

E: ur ROM of Choice
 choose here.. Nightly build but stable enough to use daily
this Cyanogen Mod 7 is working fine for me...its 2.3 Gingerbread!!

Phantom ROM. (i prefer this than Cm7 ROM)
the great one.

Latest : MygingerB Gaia. The Best so far for Mi300
(please install CM7.1 first then update to this GAIA..)

F: Google Apps. A Must for nightly build ROM. dont need for phantom and full CM7 EAv4

G: CSL Mi300 (Malaysia ) stock ROM ( taken from clockwork Mod Backup )
(updated : this ROM wont restore back our CSL boot logo.. so for now we still helpless )
any gentleman who know how to do it.. pls post some comment below..
Official Malaysia CSL ROM v2.2 Froyo

Official Spice Mi300 v2.1 Eclair

EXtra Guide


How to  Recover back to Stock ROM
1. press HANG UP soft button, VOLUME UP and POWER to enter Download mode.
2. and your phone is entering Download mode with something iterate with black background screen, i am so panic at that time almost fainted ;-p
3. Open up the RUT application and browse nb0 file that you need to install to your phone.
4. you can see "Next" button on RUT application, it means your phone is detecting.
5. RUT will warn you that your phone is in download mode, just click Confirm
6. click Next on RUT application, wait until finished.
7. RUT will said that failed to update flash ROM.
8. turn off your phone and remove the battery
9. go to Recovery Mode -- DIFFERENT with DOWNLOAD MODE, recovery mode is : Vol UP + Camera + Power.
10. Open RUT Application and connect the USB
repeat the procedure to install nb0 file
11. wait until finished and successfully update.
12. unplug the phone, and remove the battery
13. do the Master Reset with the following: Hang UP + Camera + Power
14. wait until your phone will restart automatically
15. you will get your phone.
good luck

but Please to bear in mind it's on your OWN RISK.

i cannot guarantee, but it works with my phone. i almost tried many ways to get my phone back and this is the successful one.
TIPS about Android Mode
Recovery Mode: Vol Up + Camera + Power
Download Mode: Hang Up + Vol Up + Power
Master Reset: Hang Up + Camera + Power
Fastboot Mode: Hang Up + Vol Down + Power
FTM Mode: Vol Up + Vol Down + Power

How to Flash Your Spice Mi300, CSL Mi300, Boston Orange,

thanks to GreenJellyBean

[quote=GreenJellyBean,Mar 22 2011, 02:41 PM]
ok, i just successfully changed the bootanimation.
FYI, I am still using stock 2.1 and I manage to change the bootanimation to something else and change back to CSL stock animation with the steps below.

1. Find a boot animation, in my example I am going to use one I dload off the net (see attachment below
2. You phone must be rooted and has Super Manager (any Root Explorer will do).
3. Connect your phone to usb, mount the card and copy the to the root of the card.
4. Unplug USB, start Root Explorer and cut the (you will need to paste it into another folder later).
5. Browse to "/hidden/data/Power-on Animation" folder, you must have root access granted to root Super Manager to see this folder, it is hidden by default).
6. There is a existing there, rename it to existing to backup
7. Paste the you copied in step 4.
8. Shutdown your phone.
9. Turn it back on and voila, new bootanimation.

p/s: fyi there is a shell script in "/hidden/data/Power-on Animation" that automatically copies the to /local/data. Earlier I was trying to paste into /local/data and it kept getting replaced.

hope this will help you all claim warranty :) or custom rom freely without worrying about warranty.
[/quote] file

Not Required.

The latest versions 3+ of ClockworkMod Recovery have been out for a while now but at the moment, there is no direct way to install them to your Android device using ROM Manager. Fortunately, a quick hack allows you to change that and easily install any version of ClockworkMod Recovery to your device directly from ROM Manager.
For those of you who aren’t familiar with ClockworkMod Recovery, it is a custom recovery image for your Android device that lets you perform advanced installation, recovery and maintenance operations on your device. You can find more details at our coverage of what is ClockworkMod Recovery and how to install it.
The latest major release of ClockworkMod recovery is 3 and while it is available for several Android devices, trying to install ClockworkMod recovery through ROM Manager will result in the latest 2.x recovery being installed instead of 3.x. While version 2 works great for most purposes, version 3 is required to install CyanogenMod 7 nightly ROMs on your device that we have been featuring here lately.
Fortunately, with a quick file rename hack, you can trick ROM Manger into installing ClockworkMod Recovery 3.x on your device. Here is the complete method:
  1. Download ClockworkMod Recovery 3.x for your device and copy it to your SD card.
    Note: Make sure that it is in .img format and in case the file you downloaded was zipped, extract the .img file from it first and use that rather than the zip file.
  2. Launch ROM Manager and tap the first option that says ‘Flash ClockworkMod Recovery’ and confirm the name of your device. This will install the latest 2.x version of ClockworkMod recovery on your device.
  3. Launch File Manager, browse to the location where you copied the recovery in step 1 and copy it.
  4. Now browse to sdcard > clockworkmod > download > > recoveries.
  5. There will be a file with a name similar to recovery-clockwork- The part of the version number after ‘2’ could be different and instead of ‘vision’, it might say something else depending on your phone model.
  6. Rename that file by adding something to the end of the extension that you will later remember. We added .bak to it and it is now named recovery-clockwork-
  7. Now paste the 3.x version recovery there that you copied earlier in Step 3.
  8. Rename this file to the name the previous file had before you renamed it in the last step. This is very important, as in case of the name being even slightly different, this trick will not work. In our case, we renamed it to recovery-clockwork-
  9. Close File Manager and launch ROM Manager again.
  10. Tap on the first option again to flash ClockworkMod recovery. It will ask for the name of your device again, which you should confirm. Wait patiently while the recovery is flashed and you’re done.
You will still see the previous version of recovery in ROM Manager but in fact it is the new 3.x version with that old file name. From now onwards, booting into recovery will get you to ClockworkMod 3.x recovery with the orange text and you can use it to flash CyanogenMod 7 ROMs to your device.
Note: Due to the number of Android devices for which ClockworkMod Recovery 3.x is available, we can’t give all the download links here. This is also due to the fact that the official ClockworkMod Recovery website is under construction and we have to search a lot to look for the recovery’s yet unreleased 3.x version for many devices. For now, you will just have to search for a version for your device on your own. We will soon be featuring a mirror download list of the latest ClockworkMod Recovery 3.x versions for all the devices that we can find and will then update this post with a link to that list, so stay tuned

Monday, January 3, 2011

2011.. Dah bertambah satu lagi anak tangga.. 28 tahun..

Tahun ni..
Azam baru banyak sangat rsanya..
nak jadi lebih baik dr tahun lepas..
(sudah semestinya kan.. :D )
So, start tahun ni ak pilih msuk keje 7.30 pg.
senang citer, pi keje gelap2 hari lg la..
sblm ni msuk kje 8.30 pg..disebabkan msuk lmbat tu, tdo mlm pon lbh dilambatkan la..
dan bila dah tdo lmbt, bgn pagi pon alahai...
asyik nak Subuh gajah je..
kdang2 sbb dah ngantok sgt, lps Subuh pon blh tdo lg..
ye la, msuk keje 8.30, 8.15 pon smpat lg nak g kje..

3hb Januari 2011,

Bermulalah hari pertama g kje 7.30pg.
bgun Subuh pn blh la awai, blh jemaah lg
( selalu pon bgun awai jgk, tp biasala, selimut setan lg kuat,,, slalu kalah jer)
so taun ni nak lawan setan2 subuh ni habis- habisan..

lps Subuh, blik siap2, mnum susu nestum sket,,
siap trus g kje 7.15pg..

Kat opis mcm besa la.
awai2 taun, xla bz sgt lg..
report2 pon xpyh wat lg.
just tlg compile laporan Pn Zoraidah je..
siap dah la..
tgu dia wat final check, pastu forward ke HQ..

sarapan :
pg tadi, setelah lma xmkan roti canai mami..
tibai roti teloq+roti kosong, kari ayam 4 ketoi..
meletop perot..
igtkan xpyh dah mkn tgh ari,
tp Halim plak ajak g mkan.
kna la jgk..
anjung seri Rinie tu tutup lak..
Halim order nasik goreng.
tp ak  mkan cucuq udang ja la''

tgu pnya tgu pnya tgu pnya tgu...
jam dah koi dua, customer suma dh semacam dah muka..
last2 blik camtu je
nsib bik ak dh mkan cucoq udang..

petang lepas rehat mmg xda apa sgt..
tgk2 dah koi 4.36 ptg..
tnpa berlengah lg,,,
pakai jaket biru, angkat beg,
scan card..

smpai umah..
elok2 azan..
blh la Asaq jemaah..
bkan slalu dpt..
klu taun lepas,
mmg xmerasa la..
blik kje lmbt je..

Pas Asar,
 bkak pc, tgk2 tenet skt, main dota seround,
mandi, azan maghrib,

pas tu blik umah dota sat,
Isyak lak.

pastu dota lagi...
( hampes btoi.. ketagih kuat nih)

tgk2 dah koi seploh lbh dah...
start la update blog ni,


Ari pertama success kalahkan beberapa ekor setan.
padan muka korang.. hahahha


Monday, December 27, 2010

Memikat Hati Si Dia..

Ustaz, saya bakal melangsungkan perkahwinan Februari nanti. Harapnya, dapatlah saya dengar sedikit sebanyak nasihat dari ustaz sebagai bekal saya menempuh bahtera rumah tangga nanti," seorang sahabat dari seberang laut bertanyakan nasihat saya di suatu sore.

"Alahai Azman, awak pun tahukan, saya ni tunang pon tidak, macam mana nak jawab soal nikah kahwin ni..?" Saya menambah humor, menyempitkan jurang kami.

"Tak pernah pulak ustaz tak jawab kalau saya tanya sesuatu sebelum ni..?" Beliau menyoal saya semula.

"Kalau awak tanyakan pasal Fiqh Minoriti tentang rakan-rakan kita di Kutub Utara, mungkin ana boleh cuba jawab. Tapi, kalau soal rumah tangga ni, susah sikit untuk saya respon. Belum ada pengalaman!" Saya cuba mendekatkan lagi telinga dan hati beliau terhadap pesan saya selepas ini. Biar hati itu betul-betul terbuka luas untuk menerima, sebelum saya menyuapkan resepi agung untuk berumahtangga.

Bukan alim, bukan berpengalaman. Hanya berkongsi apa yang pernah saya baca dan jumpa. Berkawan dengan orang tua-tua menemukan saya silibus yang tak akan ditemui dalam bilik kuliah.

"Apa matlamat utama awak?" Saya cuba membuat tawaran.

"Saya nak membahagiakan isteri saya," jawab beliau ikhlas. Nada suaranya sudah berubah. Sesuai dengan topik yang sedang kami bincangkan. Langkah ini langkah susah dan payah. Langkah kedua untuk mendirikan ummah yang berpayungkan khilafah.

"Kalau macam tu, senang sahaja. Pikat hati si dia. Ikatkan dengan hati awak. Pastikan hidup mati awak bersama. Bercinta hingga ke syurga, bak kata Ustaz Hasrizal," saya cuba mempromosikan produk.

"Nak pikat macam mana tu..? Boleh dikongsikan sedikit..?" Nada suaranya semakin ghairah untuk dijamukan resepi saya. Inilah masanya, umpan sudah mengena.

"Pertama sekali, selepas awak dan dia sudah halal dengan terlafaznya 'aku terima nikahnya', kucup dahinya dalam-dalam. Kalau berpeluang, kucuplah matanya. Kemudian, ucapkan di telinga si dia yang awak sangat cintakan si dia. Tapi, jangan lupa untuk ucapkan juga syukur pada yang mengurniakan cintanya pada awak, ALLAH. Sujud syukur! Lepas itu, ucapkan juga terima kasih yang tidak terhingga kerana sudi menerima awak sebagai peneman hidup," saya sedikit bersungguh sewaktu bercerita.

"Aiwah, romantik pulak ustaz ni. Pasti cair hati isteri saya nanti," galak suaranya dengan sedikit ketawa di seberang talian sana.

"Lepas tu, kalau berpeluang, rancangkan bulan madu bersama isteri. Tak perlu belanja yang tinggi, cuma pastikan peluang itu peluang yang berkualiti. Selaraskan komunikasi, selaraskan denyut nadi dan serasikan matlamat serta tujuan hidup masing-masing. Bersedia untuk menerima kekurangan dan mengiktiraf kelebihan masing-masing. Bincangkan masa depan dan satukan imaginasi korang berdua."

"Sekali sekala, adakan surprise untuk si dia walau hanya sekuntum bunga. Kalau ada bajet yang lebih, mungkin boleh dibelikan sesuatu yang lebih berharga."

"Satu lagi, nafkah. Ini perkara penting yang telah digariskan dalam syariat kita. Jangan lewat untuk menunaikan kewajipan awak walau isteri awak ada kerjaya."

"Seterusnya, jangan lupa, bila awak terpaksa berpisah atau tinggalkan si dia sementara waktu, kucup dahi dan matanya sebelum tinggalkan rumah dan selalukanlah untuk utuskan kata-kata rindu supaya hatinya sentiasa subur dengan bunga-bunga cintanya terhadap awak. Pastikan kamu sentiasa menghubunginya setiap masa. Jangan terlewat walau sesaat cuma."

"Lebih penting, tunjukkan yang si dia lebih penting dari segala-galanya. Jangan pula awak liat untuk bertanyakan khabar kondisi si dia sedang dalam masa yang sama, awak saban hari memeriksa enjin dan kondisi Produa Myvi di depan tangga!" Sedikit humor saya selitkan dalam wasiat yang agak sinis ini. Lalu, sedikit gelakan dapat saya tangkap di hujung talian.

"Jangan lupa, bincangkan secara baik, jadual pulang berhari raya. Bimbang si dia terluka kalau tidak pulang ke rumah mertua. Jadi, jangan kedekut untuk korbankan kampung halaman untuk kebahagiaan si dia."

"Huih, banyak benar ye petua ustaz, macam pakar! Ayat pula power, macam dah bercucu tiga. Ada lagi ke ustaz? Saya dah makin bersemangat ni," Azman semakin bersemangat. Setiap patah perkataan saya dicerap sebaik-baiknya. Respon pula sentiasa ada dicelahan setiap nasihat dan idea.

"Ye, ada lagi. Mungkin ini yang paling istimewa. Bila dah ada cahaya mata nanti, cinta kamu akan terbahagi dua. Separuh untuk isteri dan separuh untuk anak-anak. So, jangan lupa untuk ungkapkan penghargaan yang tidak terhingga sepanjang tempoh hamil sehingga selepas bersalin. Ungkapan kita akan menjadi penguat semangat si dia untuk terus menempuh saat kritikal sepanjang tempoh hamil dan proses melahirkan bayi. Saya ada satu resepi rahsia," saya memancing lagi.

"Apa tu ustaz, tolonglah jangan rahsia, nanti rumah tangga saya kurang bahagia," usiknya sambil diselangi ketawa bahagia.

"Ok, resepi rahsianya, apabila anta sambut ulang tahun kelahiran anak-anak, hadiahkan juga cenderahati penghargaan kepada si dia yang berkorban 9 bulan mengandungkan anak-anak."

"Ada lagi ustaz?" Suaranya semakin galak.

"Habis. Setakat itu sahaja," saya memutuskan kata-kata. Titik noktah diletakkan di hujung bicara.

"Hai, saya tengah bersemangat ni... jantung pun tengah kencang berdegup, janganlah berhenti mengejut begitu ustaz. Nanti boleh jatuh strok saya jadinya." Selorohnya meminta perbualan kami diperpanjangkan lagi.

"Kalau awak strok, wasiatkan tunang awak untuk saya," saya berseloroh sambil ketawa bersahaja.

"Kalau awak masih sudi, masih ada resepi yang kurang menarik. Jarang orang suka mendengar resepi ini. Kalau awak betul-betul mahu, saya boleh sambung," nada suara saya mendatar. 
"Boleh, saya sedia. Saya tahu, pasti akan ada manfaatnya," Azman masih bersemangat.

"Resepi ini bukan untuk memikat hati. Tapi untuk menghidupkan hati yang separuh mati. Mengesat air mata yang tak nampak alirannya. Meredakan pekikan suara hati yang tidak zahir bunyinya. Awak nak dengar ke?" Nada saya bertukar sedikit serius.

"Apa tu ustaz?" Nadanya kini berubah.

"Awak pernah kucup dahi ibu sendiri?" Tanya saya ringkas.

"Belum," ringkas juga jawapan Azman.

"Kucupi dahi ibu kamu sebelum kamu mengucup dahi isteri. Ibu itu yang berkorban 9 bulan mabuk, loya dan letih mengandungkan kita dan bersabung nyawa melahirkan kita. Mengasihi kita tanpa sebarang syarat ataupun mahar mahupun nafkah. Dahi ibu kita lebih layak untuk kita kucup sebelum kita kucup dahi isteri yang baru kita kenali beberapa bulan."

"Pernah awak berbulan madu dengan ibu? Berkongsi tujuan dan matlamat hidup dengan ibu? Bergurau senda dan bermanja-manja dengan ibu? Kalau belum, honeymoon dulu dengan ibu awak. Kelak nanti, hatinya tidak begitu remuk melihat bahagianya bulan madu kita bersama isteri dengan melupakan jasa ibu yang pernah meletakkan seluruh hidupnya untuk kebahagiaan kita. Bahagianya honeymoon kita sehingga terlupa untuk menghubungi ibu anta di desa sana."

"Pernah awak berterima kasih pada ibu kerana melahirkan awak? Ibu yang sepanjang hidupnya menemani hidup awak? Kalau masih belum diungkapkan, segerakanlah ia sebelum awak berterima kasih kepada isteri yang sudi menjadi peneman hidup awak. Ibu tua itu lebih aula (utama) menerima ucapan itu."

"Pernah surprisekan ibu awak dengan sesuatu hadiah yang istimewa? Kalau belum, surprisekan dulu si ibu itu. Nescaya, hatinya kembali berbunga-bunga. Ibu itu pastinya sunyi bila kehilangan kita, anak kesayangannya."

"Sewaktu kita mengira belanja harian dan nafkah untuk isteri, fikirkan juga nafkah dan belanja untuk ibu kita yang tak bergaji di desa sana. Ibu itu telah membesarkan kita tanpa sebarang upah mahupun bayaran. Ye, duit yang kita akan kirimkan itu bukannya bayaran terhadap kasih sayang mereka, tapi ianya menjadi tanda yang kita juga masih mengingati malah menyayangi mereka."

"Man, saya yakin, mak awak sangat sunyi waktu ini. Saban detik, telinganya pasti ingin mendengar deringan dari seberang laut. Pasti matanya selalu menatap potret awak yang digantung atau yang terselit di celah dompet. Hubungilah ibu awak sekerap yang mungkin. Kalaupun tidak seminggu sekali, pastikan dalam sebulan, khabar awak sampai kepada mak yang jauh di kampung."

"Man, kalau dengan satu ibu dan satu ayah, kita sudah tidak mampu untuk memikat hati kedua-duanya, saya bimbang lebih banyak hati-hati yang akan terluka selepas kita mempunyai dua ibu dan dua ayah."

Gelak ketawa bertukar menjadi esak dan sendu. Nada Azman yang riang kini berubah ke sebaliknya. Saya menghentikan kalam seketika. Suasana hening seheningnya. Hanya sedikit gangguan dari gelombang talian yang seakan-akan turut terpengaruh dengan suasana.

"Saya tak berniat untuk menghancurkan impian bahagia awak. Tapi, saya yakin dengan sempurnanya plot ini, awak akan lebih berbahagia. Ummat ini akan lebih berbahagia."

"Saya yakin yang awak sudah maklum. Bait Muslim (keluarga Islam) tidak akan sempurna tanpa sempurnanya Individu Muslim. Bagitulah juga, Masyarakat Muslim tidak akan lahir dari Bait Muslim yang tempang. Khilafah tidak akan terbina dengan Masyarakat yang tidak stabil. Bersemangatlah, kitalah pemulanya. Saya yakin, tarbiah yang awak lalui telah menjadikan awak Fardul Muslim (individu Muslim) yang baik. Tinggal lagi, Allah akan mendidik awak untuk melahirkan Bait Muslim yang baik. Adikku Azman, inilah jalannya."

"Go home and love your family."

Jawapan Mother Teresa selepas ditanyakan tentang bagaimana untuk mempromosikan keamanan kepada dunia. Pertanyaan itu diajukan beliau menerima Hadiah Nobel Keamanan pada tahun 1979.

"Sebaik-baik kamu adalah oran yang paling baik hubungannya dengan ahli keluarganya. Dan aku adalah orang yang paling baik untuk keluargaku." - Hadis

Pastikan perkahwinan kita membahagiakan sejuta hati. Memuaskan sejuta jiwa. Menghidupkan sejuta roh dan menyelamatkan sejuta ummah.

Mulailah dari diri kita. Dari rumah kita. Dari Isteri dan anak-anak kita. Dari masyarakat kita. Dari negeri kita. Dari negara kita. Moga payung khilafah akan menaungi kita kelak.

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah mereka mengubah nasib mereka sendiri." - Al-Quran

* Hasan Husaini, Darul Muttaqin, Mu'tah, Jordan

Monday, December 6, 2010

Cikgu Masak Ku.. :D

ismail nk tanya sikit
silakan .
dok pakai lg pandent sy tu?
lama dh tak tanya..
bawak flm poket ja
ada lg cara lain awk boleh guna
awak boleh rendam batu tu dlm air kolah kecik utk mandi
kolah kecik atau baldi besaq la..
rendasm dlm 10 min
awk jugak boleh cas air minum..
letak satu gelas air..pastu letak pandent sebelah gelas tu
dlm 5 min..awk bleh minum air tu
satu titik air tu dah boleh bagi awk energy..
kalo nk wat test..
air yg awk cas 5 min tu..amik sapu kat tapak tangan..
lap dgn kain bersih..
amik lighter ..idupkan api..
layuq tangan dgn api tu..sure tak panas..
tapi sekali ja lah..
lagi satu..awak buat air teh ka..sirap ka..apa2 air yg bergula
bahagi air tu kepada 2 bahagian..
satu cawan tu letak dkt dgn pandent..satu lagi letak jauh..mcm kat dapur ke..
dlm masa 10-15 min..awk try minum dua2 air yg dkt pandent dan jauh dari pandent..
smpai camtu skali exsperimen
letak satu botoi ayaq masah dah nie
tak suruh pun buat eksperiment yg lain tu..
cukup apply on plain water ja..
and then minum
pagi esok..rendam pandent dlm air seblm mandi..
itu ja..
sy pn xtau mcm mna dah efect la nie
ada beza ka dak..
tak pa..
sbb bdn mcm tu ja ..
maksudnya awk seorg yg sihat
ha ah
sihat la sgt sakit ja yg dapt effect dia nie
tido nyenak?
kdg2 org masalah tido..
lepas guna bleh tido nyenyak..
slalu tdoq lmbt..
mmg letak2 pala tue
babai la duniea
alhmdlh..awk nie kategori sihat..
cuma bdn panas sket la sjak berkawan ngan batu nie
tp stil mlm2 tdo pkai sweater n off kipas
owh..sejuk jgk la umah awk tu
tak updateblog awk ke?
selalu2 lah update..pastu letak lah info2 yg berguna..:)
nak kata sejuk pn xtau la
sbb housemate2 lin suma klu xde kipas jenih la
klu kat kg pn sy mmg pyh sgt2 nak psang kipas..
sebulan tu ada la 3-4 kali je o kipas
awat sejuk ka kg awk tu?
memang kaw tak tercemar lagi lah tu..
xkg sgt dah pon..
pkok2 pn dah kurang
cm bdn nie jer
sensor xbaper btoi kot
besa la
lmak kurang
mkn lah bnk sikit..
mkn aper la
mkn la apa yg ada
suka msk tak?
selalu org lelaki pandai masak..
ye ke
tgk jgk la
mai sy nk crita..
crita lg
citerr lg
crita pasai makan nie..kalo bleh makanlah yg kita sendiri masak..
walaupun tak sedap..
jangan selalu makan kat kedai luar
teramat jarang mkn kat luar sblm nie
suma mkn kat umah ja
coz makanan yg dimasak oleh org yg menjaga solatnya lebih baik dr..kedai makan yg kita tak tau tukang masak tu solat ka tak?
sy selalu ckp kat adik sy..
msaka sendiri.simple pun tak pa..
coz satu masa tu dia suka makan luar walaupun kat umah sendiri..
sy crita la kisah nie..dia pun terus insaf..makan kat umah...smp la nie..dia keja pun siap ada dapur kat umah sewa dia..
nie sebab hatilah..coz makanan adalah punca hati jd keras..
makanan yg baik dan halal
membentuk personaliti yg baik
btoi tu
sbb tu la..
s[njang dah dkt 3 taun kat penang nie
rsa2 bru 3-4 kali jer sampai pasar mlm dia
tu pun ikot kwn
pusing pi mai pi mai ..
tgk atas bawah..
blik umah..
msak ayaq
buat susu oat nestum
saya tau sebab apa awk kurus!
minum susu oat mestum ja..
kalo nk bagi badan naik..
masak nasik putih..
goreng ikan bilis+kacang..buat sambal
nie kalo malas lah
xla kuruih sgt kot
57 kg ja
BMI normal lg la..
tp sipi2 la kan
nak under weight
nk masak gulai2 balik kg la kan..:)
ha ah
xder msak2 dah la nie
dlu rjin la jgk
so, mkn apa hari2
takkan susu kot
ari nie
mkn roti bakaq
+telor separuh 2 bijik
ngah ari
nasik ayam padang kota
mlm td
burger spesel dable chese ayamg daging.. :)
alang2 mkan biaq puas
time xmkn kat luar..
susuoatnestumbadamkurma la satu tepaware
sedap menu ari nie:)
mmg puas la makan
kalo mkn menu nie ari2 bleh gemuk awk
ha ah
klu la kan
msalahnya time xmkn tue
3-4 ari lak cuti mkn nsik
camne la nk gumuk'
boleh tk mkn nasik..
dah slalu buat pon
senang la..jg awk..
type mkan segala2 yg bersih n halal
xder pilih2 nyer
sedap pon abih.
xsedap pon abih..
ha! kata dh sampai seru!
org tu pandai msk tak?
org tue?
mna la nak tau
xtny sapa2 pon
ingat dh jumpa..
jmp tu mmg la
tp xtny pon
tak pa nanti tanya dia..
org pandai msk nie untung
kakak sy pandai masak..
abg ipaq sy dh jadi bumbum dh la nie..heheh
sy xmohhh jd boom boom..
carik yg tak pandai msk lah gitu..
xbleh jgk
kang tiap2 ari mkn kdai mamak
skali blik umah ckp pon dah mcm mamak
awk ni pon rjim msakgak ker
tak yah bagitau lah..
iyer la tu
mlu2 plak kan..
shy2 kitten
:D jugak..
tapi sy suka msk kuih2..
pizza, makaroni..
ada mode jugak..ari cuti on..
nk wat camner ank pompuan sorg ja kat umah..
bunyik mcm sdap
sy xtau la suka mkn apa
sbb suma blh mkn..
tp pling suka klu yg pangang2 la
yg teramat suka
kambeng bakaq
kambing tuh!
tkut ke
klu mkn kambeng..
dak lah..
klu xder bau.. xbest
xder feel mkn kambeng
sy tak mkn..
xper la
awk tgk ja la..
sy susah jgk mkn2
biasa la
ada benda sy tak mkn..
mna ada org yg mkn xmmilih
cuma sy ja kot
pelik dr org
dak sy nie, ja yg memilih..
tapi..pilih yg patut2 la..
mai sy bagi resepi nk perap dging atau ayam.
sure sedap punyalah!
dulu waktu kt matrix km buat tukang perap ayam nie..bombastik! memang sedap!
kalo nk lah..
mcm msuk klas mmasak la pulak mlm nie
okeylah..dh nk kena tutup kelas masak2 la kot..
kata nak ajaq
camner tu
siap dh ka pen ngan kertas..hikhik
dah ada kat depan nih..
lawak lah pulak..
awk lelaki..
sy kena bg resepi ni kat kwn2 perempuan..
tapi tak pa lah..
nanti awk suruh mak awk buat
blh ja
bawang putih, gula perang/gula merah, lada hitam,garam, biji rempah..
tumbuk lada hitam n rempah biji lumat2
tumbuk jgk bawang putih..
semua dh lumat2..letak gula perang:gula putih 3:1
pastu garam secukup rasa..
kalo 1 ekor ayam tu..letaklah 5-6 biji bwg putih..
perap lah 2 jam ker..
nk sedap perap mlm nie..esok mlm bakar..tapi kena simpan dlm frezz la..
bila bakar yummy..tak payah guna air asam dah..
mkn saja ja..coz semua dh masuk dlm isi tu..
sgt sesuai uth daging..
kambing tak pernah la buat lagi.awak try la buat..heheh
itu ja kelas masakan utk mlm nie..
p/s: paste rempah tu boleh simpan dlm peti sujuk..nk makan bakar2 bleh amik
tahan lah lama kalo simpan dlm peti sejuk..

bli boti ja la kan
ingatkan spesel sgt!
spesel la jgk tu
xtau la kot2 cekgu masak nie ada nak wat eksperimen
ermm..perli lah tu
mna ada..
rasa2 cara pling simple nak bz spesel sos tu
amik extra black pepper segenggam ka..
masuk dlm blender
skali ngan sebotol sos zaza tu
siap la
extra spicy homemade black pepper sauce.
blh trima ka tak ..
ermmm..mcm kena tambah garam dgn gula sikit kot..
sat gi memang sah berasap telinga..fuh!
pnas kan best
gula n garam
ye lah..tidak..memang pedas lah..sat gi sakit perut free2 ja..
gula n garam tu bleh la nk bagi neutral sikit..
selalu..kalo pedas..kena tambah garam dan gula..
fungsi garam n gula tu penting sgt..
tu yg kalo hantaran org kawen mesti letak garam+gula+asam jawa..(asam garam rumah tangga) heheh :)
cam tu ke
ilmu baru
ilmu kemam secubit garam sblm makan pon xterbuat lg pon..
sunnah tu
nak kna bwn garam dlm botoi kecik dah lps nie
ha ah
mkn garam seblm mkn nasik
cukup lah kot.ilmu2 utk mlm nie
esok ada tugas yg penting..
tugak camner lak tu
bkn cuti ker
biasalah..antaq adik p tiusyen..
dia amik tuisyen intensif
kat tmp tu cikgu2 kita jugak ramai yg mengajaq
cikgu harun
cikgu mohd khir..add math
cikgu2 cemerlang semua
cemerlang sguh la adik awk nt
harap2 mcm tu lah..invest dh banyak nie
invest kat ilmu2 idop pn kna byk gak
satg tkot jd robot lak
Nasul is offline.
Nasul is online.
ha ah
blajaq jer
smpai xigt mende lain da
insyaAllah akan dimonitor.. :)
kna jg lek lok
nt dah kluaq kandang lg susah nak jg
tu lah..dah lah bongsu..mintak2 tu tak mau ada masalah lah..
kay lah..
emm kay
Gud NiTe n Sweet DReaM
jmpt mnum susu badam panas..
01:44 tak suka susu..:)